A person without knowledge is like someone walking along a
track in complete darkness. Most likely his steps will wander aside and he
easily can be deceived by shaytaan. This shows that our greatest danger lies
in our ignorance of Islamic teachings and in our unawareness of what the
Qur?an teaches and what guidance has been given by the Prophet (S). But if we
are blessed with the light of knowledge we will be able to see plainly the
clear path of Islam at every step of our lives. We shall also be able to identify
and avoid the dangerous paths of Kufr, Shirk and immorality, which may cross
it. And, whenever a false guide meets us on the way, a few words with him
will quickly establish that he is not a guide who should be followed.
Every one of us, young or old, man or woman, should at least acquire
sufficient knowledge to enable ourselves to understand the essence of the
teachings of the Qur?an and the purpose for which it has been sent down. We
should also be able to understand clearly the mission, which our beloved
Prophet (S) came into this world to fulfil. We should also recognize the
corrupt order and system, which he came to destroy. We should acquaint
ourselves, too, with the way of life which Allah has ordained for us. No
great amount of time is required to acquire this simple knowledge. If we
truly value Iman, it cannot be too difficult to find one hour every day to
devote for our Iman.
|
ผู้ใดที่ไม่มีความรู้เปรียบเสมือนเขาเดินไปตามทางที่มีความมืดมิด
และการเดินทางของเขาดูเหมือนระเหระหนและเขาจะถูกซัยฏอนหลอกหลวงได้ง่ายเหลือเกิน
แสดงให้เห็นว่าสิ่งที่อันตรายที่สุดคือความไม่รู้ในคำสอนของอิสลามและไม่ตระหนักถึงสิ่งที่อัลกุรอานสอนและสิ่งที่ท่านนบีมูฮัมหมัดได้แนะนำ
แต่ถ้าเรามีความสุขกับแสงสว่างแห่งความรู้นี้
เราจะสามารถมองเห็นชีวิตอย่างสมถะในทุกๆการดำเนินชีวิตในอิสลาม
เราต้องแยกแยะและหลีกเลี่ยงเส้นทางที่อันตรายของการกุฟุร ชิริค และการผิดศิลธรรม
เมื่อใดก็ตามที่มีคนแนะนำเราไปในทางที่ผิด
เราควรแสดงคำพูดบางคำออกมาอย่างรวดเร็วต่อเขาว่า
เขาไม่ใช่ผู้นำทางที่เราไม่สมควรตาม เราทุกคน ไม่ว่าจะเป็นคนหนุ่มสาวหรือคนแก่
ชายหรือหญิง
อย่างน้อยควรหาความรู้ที่เพียงพอสำหรับตัวเองในการเข้าใจสาระสำคัญของคำสอนจากอัลกุรอานและวัตถุประสงค์ที่ได้ประทานลงมา
เราควรจะต้องเข้าใจภารกิจอย่างชัดเจนของท่านนบีมูฮัมหมัดที่ลงมาบนโลกนี้เพื่อเติมเต็มชีวิตให้สมบูรณ์
เราควรตระหนักสิ่งที่นำมาซึ่งความเสียหายและระบบที่จะเข้ามาเพื่อทำลาย
และเราควรทำความคุ้นเคยกับวิถีชีวิตที่อัลลอฮฺทรงบัญญัติแก่เรา
ไม่ต้องใช้เวลามากในการที่จะแสวงหาความรู้อย่างง่ายนี้ ถ้าเรารู้คุณค่าของอีมาน
มันจะไม่เป็นเรื่องยากเกินไปที่จะหาหนึ่งชั่วโมงของทุกวันเพื่ออุทิศเพื่ออีมานของเรา
|
Knowledge is identified in Islam as worship. The acquiring
of knowledge is worship, reading the Qur?an and pondering upon it is worship,
travelling to gain knowledge is worship. The practice of knowledge is
connected with ethics and morality with promoting virtue and combating
vice, enjoining right and forbidding wrong. Not only should we seek
knowledge, but when we learn it, it becomes obligatory on us to practice it.
Though we must remember that correct knowledge should come before correct
action. Knowledge without action is useless because a learned person without
action will be the worst of creatures on the Day of Resurrection. Also,
action should not be based on blind imitation for this is not the quality of
a thinking, sensible human being. Knowledge is pursued and practiced with
modesty and humility and leads to beauty and dignity, freedom and justice.
|
ความรู้เป็นสิ่งที่ระบุไว้ในศาสนาอิสลามประหนึ่งอิบาดะฮ์
(ความเคารพ) การแสวงหาความรู้คืออิบาดะฮ์ (การเคารพ)
การอ่านอัลกุรอานและการใคร่ครวญคืออิบาดะฮ์ (การเคารพ)
การเดินทางท่องเที่ยวเพื่อความรู้คืออิบาดะฮ์ (การเคารพ)
การปฏิบัติของความรู้ที่มีการเชื่อมต่อกับจริยธรรมและคุณธรรม
ด้วยการส่งเสริมและต่อสู้กับความชั่วร้าย
กำฉับทำในสิ่งที่ถูกต้องและหักหามในสิ่งที่ไม่ดี
ไม่เพียงแต่การแสวงหาความรู้เท่านั้น แต่เมื่อเราเรียนรู้แล้วก็จะกลายเป็นสิ่งที่เราต้องฝึกฝนนำปฏิบัติ
เราต้องรู้ว่าความรู้ที่ถูกต้องจะต้องมาก่อนการกระทำที่ถูกต้อง
ความรู้ที่ปราศจากการปฏิบัติเปรียบเสมือนสิ่งที่ไร้ประโยชน์เพราะคนที่เรียนรู้แต่ปราศจากการปฏิบัติตามนั้นถือว่าเป็นสิ่งที่เลวร้ายที่สุดของสิ่งมีชีวิตในวันแห่งการฟื้นคืนชีพ นอกจากนี้
การกระทำไม่ควรอยู่บนพื้นฐานของการเลียนแบบคนตาบอดเพราะนี้ไม่ได้คุณภาพ
ของการคิดของมนุษย์ที่มีสติสัมปชัญญะ
ความรู้เป็นสิ่งที่ติดตัวและต้องปฏิบัติด้วยความถ่อมตนและความนอบน้อม
เพื่อนำไปสู่ความดีงาม ศักดิ์ศรีเสรีภาพและความยุติธรรม
|
The main purpose of acquiring knowledge is to bring us
closer to God. It is not simply for the gratification of the mind or the
senses. It is not knowledge for the sake of knowledge or science for the
value of sake. Knowledge accordingly must be linked with values and goals.
One of the purposes of acquiring knowledge is to gain the good of this world,
not to destroy it through wastage, arrogance and in the reckless pursuit of
higher standards of material comfort. Another purpose of knowledge is to
spread freedom and dignity, truth and justice. It is not to gain power and
dominance for its own sake. Obviously, what we may call the reservoir of
knowledge is deep and profound. It is a vast and open field that is not
limited. It is impossible for anyone to gain anything more than a fraction of
what there is to know in the short span of one’s life. We must therefore
decide what is most important for us to know and how to go about acquiring
this knowledge. The following ahadith shows how important and how rewarding
knowledge is. "If anyone going on his way in search of
knowledge, God will, thereby make easy for him the way to Paradise." May
Allah (SWT) give us strength to behave and act just as He likes us to do and
be pleased with us, and that should be the purpose of our lives. Rabbi
zidnee ilma (O Lord, increase us in knowledge). Aameen.
|
วัตถุประสงค์หลักในการแสวงหาความรู้คือการนำเราให้ใกล้ชิดอัลลอฮฺ
ไม่ได้เป็นเพียงเพื่อความพึงพอใจทางจิตใจหรือความรู้สึก
มันไม่ได้เป็นความรู้เพื่อผลประโยชน์ของความรู้นั้นหรือใช้ในทางวิทยาศาสตร์สำหรับการสร้างมูลค่าของประโยชน์ความรู้นั้น
ความรู้จะต้องเชื่อมโยงกับคุณค่าและเป้าหมายหลักเป็นสำคัญและอีกจุดประสงค์หนึ่งของการแสวงหาความรู้คือการได้รับสิ่งที่ดีในโลกนี้และไม่ทำลาย
มันผ่านความสิ้นเปลื้องโดยไม่ใช่เหตุ ความเย่อหยิ่งและในการแสวงหามาตรฐานที่สูงของความสะดวกสบายจากวัตถุ
จุดประสงค์ของความรู้อีกอย่างหนึ่งคือการกระจายความเสรีภาพและศักดิ์ศรี
ความจริงและความยุติธรรม
มันไม่ใช่เพื่อการได้ซึ่งอำนาจและการปกครองเพื่อประโยชน์ของตนเอง
เห็นได้ชัดว่าสิ่งที่เราอาจเรียกแหล่งรวมของความรู้เป็นสิ่งที่ลึกและแน่นเฟ้น
เป็นสิ่งที่ใหญ่โตมหาฬารและเปิดที่ไม่มีที่สิ้นสุด
เป็นไปไม่ได้สำหรับทุกคนที่จะได้รับอะไรมากไปกว่าเศษเสี้ยวของสิ่งที่มีความรู้
ในช่วงเวลาสั้นของหนึ่งชีวิต
ดังนั้นเราจึงต้องตัดสินใจเลือกสิ่งสำคัญที่สุดสำหรับเราที่จะเรียนรู้และหาวิธีการที่เกี่ยวกับการแสวงหาความรู้นั้น
ฮาดิษต่อไปนี้แสดงให้เห็นถึงความสำคัญของความรู้และผลตอบแทน
“ผู้ใดที่แสวงหาหนทางเพื่อให้ได้รับความรู้ อัลลอฮฺก็จะนำเขาไปสู่หนทางของสวนสวรรค์อย่างดาย” ขอให้อัลเลาะฮฺทรงทำให้เรามีความแข็งแข็งในการที่จะประพฤติและปฏิบัติตามสิ่งที่พระองค์ทรงพอพระทัยและทรงเมตตาแก่เรา
และนั้นควรเป็นจุดประสงค์ในการดำเนินชีวิตของเรา ร็อบบี ซิดนี อิลมา โอ้พระผู้อภิบาลของขาพเจ้า
ได้โปรดเพิ่มพูนความรู้ให้แก่ข้าพเจ้าด้วยเถิด อามีน
|
อ้างอิง :
The importance of Education in
Islam. (ออนไลน์) สืบค้นจาก http://www.islamawareness.net/Education/importance.html.
23 มกราคม 2557